PEMANTAPAN KOMPONEN AKHLAK DALAM
PENDIDIKAN ISLAM
BAGI MENANGANI ERA GLOBALISASI
ABSTRAK
Pendidikan akhlak merupakan wadah penting untuk
merungkai permasalahan akhlak dan melahirkan manusia yang baik. Penekanan
pendidikan akhlak dalam Pendidikan Islam adalah jelas. Ini kerana Pendidikan
Islam antara lainnya bertujuan membangun dan melahirkan insan secara bersepadu
dan seimbang demi merealisasikan fungsi manusia sebagai hamba dan khalifah
Allah di muka bumi. Artikel ini membincangkan beberapa persoalan berkaitan
dengan pemantapan komponen akhlak terkini dalam era globalisasi khususnya di
peringkat prauniversiti. Beberapa kekuatan dan kelemahan di peringkat tersebut
akan diperhalusi. Sehubungan dengan itu, penulis turut mencadangkan kaedah penyelesaian
yang sewajarnya.
PENDAHULUAN
Apabila disebut tentang globalisasi, rata-rata ramai
yang masih belum mengetahui dan memahami maksud globalisasi dengan sebenarnya.
Paling kurang istilah ini pernah didengari oleh sebab ia sentiasa diwar-warkan
dan disebut-sebut oleh pelbagai pihak yang berpandangan jauh dan bersedia
mengharungi arus globalisasi. Begitu juga, globalisasi sering dikaitkan dengan
pemodenan dan teknologi canggih. Namun persoalannya ialah sejauhmanakah
globalisasi membawa arus pemodenan dan teknologi canggih yang sejajar dengan
kehendak dan tuntutan Islam?
Globalisasi bermaksud mensosialisasikan pola atau sistem
tertentu yang dimiliki oleh sesuatu negara atau kelompok sehingga menembusi
seluruh dunia (Yusof al-Qardhawi, 2001). Globalisasi juga disebut dengan
pelbagai istilah seperti ‘dunia tanpa sempadan’ (borderless world), ‘kampung
global’ atau ‘desa sejagat’ (global village) dan ‘dasar langit terbuka’ (open
sky policy) merupakan suatu fenomena tatacara baru dalam mewujudkan ciri-ciri
pensejagatan. Dunia mahu dijadikan suatu pentas kecil supaya mudah terjangkau dalam
waktu yang singkat. Dunia juga perlu dikuasai tanpa kehadiran secara fizikal
kuasa besar secara langsung, cukup hanya dengan proksinya (Ahmad Zahid Hamidi,
tt). Walau apapun, yang jelasnya kesan globalisasi bukan sahaja melibatkan
perubahan yang besar dalam bidang ekonomi, politik dan sosial malah dalam
bidang pendidikan. Sebagaimana yang dijelaskan oleh Mohd. Kamal Hassan (2003)
iaitu: 96
The phenomenon of globalization has transformed not only
world trade, communications and economics in the later part of the last century
but is having a profound impact on education at the beginning of this millennium.
Impak positifnya sudah tentu perlu dimanfaatkan, manakala impak negatifnya
perlu ditolak dan ditangani dengan bijaksana. Hakikatnya, globalisasi juga
merisaukan sesetengah pihak tentang kemerosotan nilai akhlak dan moral manusia
serta sistem agama dalam cara hidup dan kebudayaan yang diamalkan. Maka, dengan
itu juga kita memikirkan cara terbaik untuk menerapkan nilai mulia dan
membentuk insan mulia.
Sekolah dan pendidikan merupakan wadah yang boleh
memainkan peranan ini. Ini keranasekolah itu sendiri adalah sarat nilai atau
value laden dan guru merupakan agen moral. Justeru, artikel ini akan membincangkan
pemantapan pendidikan akhlak di sekolah peringkat menengah khususnya menerusi
kurikulum Pendidikan Islam dalam era globalisasi demi membentuk kemanusiaan
sejagat.
PENDIDIKAN AKHLAK DAN ADAB
Agama Islam sebagai ad-Deen atau way of life amat
menekankan kepada pendidikan akhlak. Sesuai dengan hadis Rasulullah s.a.w yang
bermaksud “Agama itu adalah nasihat” (Sahih Muslim, Jilid 1, Bil. 43); nasihat
tentang yang betul dan yang salah. Tujuan utama perutusan Nabi Muhammad s.a.w.
oleh Allah s.w.t kepada manusia juga memperlihatkan kepentingan nilai akhlak
atau moral dalam Islam, sebagaimana sabda baginda Rasulullah s.a.w. yang
bermaksud: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia”
(Imam Malik, hal. 132).
Oleh itu, menurut kaca mata Islam nilai akhlak adalah
sebahagian dari pada agama Islam itu sendiri. Justeru, dalam Islam manusia yang
paling tinggi statusnya adalah manusia yang paling mulia akhlaknya dan tinggi
sifat taqwanya. Malah, tidak sempurna iman seorang muslim itu sekiranya dia
tidak memiliki nilai-nilai moral dan akhlak yang mulia dan terpuji. Banyak hadis
yang menunjukkan kaitan iman dengan akhlak. Misalnya, “Orang mukmin yang paling
sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaknya (Imam Ahmad, Juz 3, No. 7406)
dan “Tidak sempurna iman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana
dia mengasihi dirinya sendiri” (Sahih Bukhari, Jilid 1, Bil. 10).
Bagaimanapun,
tidak bermakna bahawa dengan memiliki akhlak yang sempurna dan mulia sudah
memadai untuk dikategorikan sebagai muslim yang benar-benar beriman. Kepentingan
peranan iman kepada umat Islam diutamakan kerana ia merupakan asas yang
menentukan segala amalan dan perilakunya diterima Allah s.w.t. Tiada gunanya seseorang
itu berakhlak atau bermoral tinggi, namun dia tidak mempercayai dan patuh kepada
peraturan dan hukum Allah s.w.t. Dalam hal ini, Tunku Sarah (1997) turut menegaskan
bahawa, penerapan nilai akhlak bermula daripada intipati tauhid kepada Allah
s.w.t demi melahirkan insan soleh dan berakhlak. Beliau membuat kesimpulan bahawa
pengajaran nilai akhlak yang berkesan akan berlaku apabila dikaitkan dengan kepercayaan
kepada Tuhan. Hanya apabila insan itu menyedari akan kehadiran Allah s.w.t,
barulah dia akan mendidik hati dan diri dengan sebenarnya. Jelasnya, akhlak 97 merupakan
pelengkap kepada keimanan dan mencantikkan lagi ibadah yang dilaksanakan oleh
seseorang muslim.
Selain daripada memahami, menghayati dan mengamalkan
akhlak, umat Islam dianjurkan supaya mengamalkan adab-adab mulia dalam
kehidupan. Ini kerana setiap perkara ada kandungan dan bentuknya. Dalam akhlak,
antara kandungannya ialah adab, manakala bentuk intipatinya ialah iman dan
taqwa. Ini bermakna apabila menyebut konsep akhlak, ia secara langsung
menyentuh adab-adab mulia. Adab yang kata akarnya addaba bermaksud mengajarkan
adab. Adab juga boleh membawa maksud adat kebiasaan. Tegasnya, ia menggambarkan
satu kebiasaan, budi pekerti dan perilaku yang diambil daripada orang yang
dianggap sebagai contoh (Marwan Ibrahim al-Kaysi, 1997).
Dalam konteks Islam, sudah semestinya adab-adab yang
digariskan adalah bersumberkan wahyu Ilahi. Namun, perlaksanaan adab adalah
mengikut keadaan dan tuntutan masyarakat setempat asalkan ia tidak bertentangan
dengan prinsip dan syariat Islam. Ini kerana menurut Marwan Ibrahim al-Kaysi
(1997), adab Islam bertujuan untuk menyusun kehidupan harian, yang memberikan
ketenangan dan maruah. Justeru, adab Islam menyentuh soal-soal kehidupan umat
Islam dari sekecil-kecil perkara hinggalah kepada perkara yang besar.
Kesimpulannya, aspek akhlak sangat ditekankan dalam
Islam, malah ia merupakan sebahagian daripada agama Islam itu sendiri. Untuk
memelihara kehidupan yang harmoni, maka penekanan kepada sudut keagamaan dan
kerohanian amatlah penting terutama dalam penekanan iman yang berlandaskan
tauhid kepada Allah s.w.t. Ini kerana kuat atau lemahnya iman seseorang dapat
diukur dan diketahui daripada perilaku akhlaknya. Iman yang kuat akan
mewujudkan akhlak yang baik dan mulia, sedangkan iman yang lemah melahirkan
akhlak yang buruk dan keji (Mohd. Kamal Hassan, 1987). Maka jelas di sini,
peranan agama dan aspek rohani perlu ditekankan dalam apa jua bentuk pendidikan
akhlak dan moral. Pendidikan akhlak berteraskan nilai agama adalah lebih
sempurna dan menjamin melahirkan insan yang berkualiti sebagai hamba dan khalifah
Allah di muka bumi.
Walaupun telah dijelaskan betapa Islam mengambil berat
tentang peranan iman dan rohani atau agama dalam pendidikan akhlak, namun
terdapat pelbagai pandangan yangmenolak kepentingannya. Misalnya, masyarakat
Barat kini tidak pasti akan peranan agama berhubung dengan pendidikan nilai,
moral dan akhlak. Tidak keterlaluan jika dikatakan “masyarakat Barat yang tidak
beriman”, yang sekular sedang menolak kepentingan agama secara menyeluruh.
Menerusi globalisasi, impaknya yang negatif ke atas masyarakat boleh menjadi
sesuatu yang lebih serius.
Walau apapun, keadaan seperti ini tidak berlaku di kebanyakan
negara di rantau ini. Di Malaysia, pelbagai langkah telah diambil bagi
menyedarkan masyarakat untuk kembali kepada nilai-nilai mulia. Ini merupakan
suatu petanda yang baik bagi kedua-dua pendidikan nilai moral dan pendidikan
agama. Perkara ini jelas dalam Rukun Negara (khususnya berkaitan dengan kalimah
‘kepercayaan kepada Tuhan’) dan cabaran keempatyang terkandung dalam Wawasan
2020, iaitu mewujudkan masyarakat bermoral dan 98 beretika sepenuhnya, yang
rakyatnya kuat beragama dengan nilai kerohanian serta disemai dengan nilai
etika paling tinggi.
Terkini ialah Pelan Integriti Nasional (PIN) yang
digubal oleh pihak kerajaan yang mmerangkumi semangat dan prinsip Perlembagaan
Persekutuan serta falsafah dan prinsip Rukun Negara merupakan suatu pelan induk
dalam usaha membina masyarakat yang bermoral dan beretika. Penggubalan PIN juga
bertujuan merealisasikan Wawasan 2020 jelas menunjukkan penekanan Malaysia
kepada nilai agama dan kerohanian dalam membentuk peribadi mulia dan moral yang
tinggi. Tegasnya, pendidikan agama dipercayai berupaya mempengaruhi cara
pemikiran anak-anak khususnya remaja dan seterusnya tingkah laku mereka. Oleh
itu, suatu bentuk sistem pendidikan akhlak dan moral yang mengambil kira
peranan dan nilai agama perlu diberi perhatian dan ditekankan ke atas pelajar.
PEMANTAPAN PENDIDIKAN ISLAM DAN KOMPONEN AKHLAK
Di Malaysia persoalan pendidikan akhlak diberi perhatian
terutamanya dalam system pendidikan kebangsaan. Untuk merealisasikan hasrat
ini, maka pelajar Islam diwajibkan mengikuti Pendidikan Islam, manakala pelajar
bukan Islam pula dikehendaki mengikuti Pendidikan Moral. Pelaksanaan kurikulum
Pendidikan Islam boleh dilihat menerusi perkembangan pendidikan Islam di negara
ini. Amnya terdapat empat jenis sistem pendidikan Islam. Setiap jenis tersebut
boleh diringkaskan seperti berikut. Jenis pertama merupakan pembelajaran di
rumah guru. Menurut Maimunah, seperti mana dilaporkan oleh Abdullah Ishak
(1995), struktur dan kurikulum pendidikan Islam di rumah guru pada zaman Kerajaan
Melayu Melaka lebih menekankan kepada pengajian membaca al-Qur’an, di samping
ilmu lain yang berkaitan dengan keagamaan seperti tawhid, fiqah, tasawwuf, sejarah
Islam dan pengajaran yang mendatangkan kebaikan.
Selain pendidikan di rumah guru, jenis kedua ialah
pengajian di institusi pondok yang dikenali sebagai pendidikan tradisional dan
merupakan satu legacy pendidikan Islam yang tertua dan berpengaruh dalam
melahirkan pelajar berpengetahuan agama, berakhlaktinggi serta dapat membimbing
masyarakatnya (Ghazali Basri, 1991). Sebenarnya istilah“pondok” berasal
daripada perkataan Arab, funduq yang bermaksud rumah-rumah kecil tempat
tinggal, untuk empat hingga lima orang pelajar bagi setiap buah rumah. Pondok pondok
itu didirikan atas usaha alim ulama dan masyarakat tempatan. Matlamat utama penubuhan
institusi pondok ialah melahirkan masyarakat yang dapat menghayati dan mengamalkan
ajaran Islam dengan sempurna. Justeru, kurikulum pengajian pondok lebih menumpukan
kepada bidang keagamaan dan pengajarannya lebih bersifat penghafalan dan
pemahaman.
Jenis ketiga pula ialah sistem pendidikan berkonsepkan
sistem madrasah yang lebih sistematik dan formal. Ia merupakan satu alternatif
yang menarik perhatian masyarakat Melayu kerana taraf pelajaran di madrasah
adalah tinggi dan kurikulumnya bersifat lebihkomprehensif kerana telah
dimasukkan beberapa mata pelajaran lain dalam pendidikan 99 Islam. Ini sesuai
kerana Kaum Muda ketika itu berpendapat bahawa umat Islam tidakseharusnya
mementingkan akhirat semata-mata, tetapi perlu maju dalam aspeksosioekonomi dan
politik agar menjadi umat yang berdaya saing dan progresif.Pertumbuhan madrasah
sesungguhnya bagai cendawan disebabkan anggapan bahawasistem pondok tidak mampu
berkembang mengikut kehendak dan keperluan dalamkehidupan serba moden, di
samping alasan untuk menyaingi pendidikan sekular yangditubuhkan oleh pendakwah
Kristian seperti Sekolah Convent.Namun begitu, perlu ditegaskan bahawa
kemunculan madrasah tidak melupuskan ataumelemahkan sistem pondok yang sedia
ada; bersama-sama kedua-duanya inginmengukuhkan kedudukan pendidikan Islam di
Tanah Melayu. Bahkan, kedua-dua sistempondok dan madrasah memainkan peranan
penting dalam memelihara identiti Islam padaorang Melayu, dan menyediakan orang
Melayu dengan teras pendidikan Islam.Sesetengah cendekiawan berpandangan bahawa
intipati institusi pondok untukmasyarakat Melayu boleh diterangkan sebagai
acuan bagi sudut budaya dalampendidikan dalam masyarakat Melayu Islam (Azmi
Aziz & Shamsul A.B, 2004).Keutuhan pendidikan Islam pada akhir abad ke-19
mengalami cabaran dengan kehadiranpenjajah Inggeris di Tanah Melayu. Proses
sekularisasi penjajah telah memperkenalkandasar pelajaran yang amat menghadkan
kurikulum pendidikan Islam dan mengawal ketatpengajaran al-Qur’an. Sekolah
vernakular Melayu telah ditubuhkan. Selain daripada itu,penubuhan MCKK telah
menggunakan kurikulum yang serupa dengan yang digunakan diEngland. Kedatangan
Inggeris sesungguhnya telah memperkenalkan pendidikan sekularkepada orang
Melayu. Tegasnya, pada zaman penjajahan ini menurut Rosnani Hashim(2001),
sistem pendidikan digunakan sepenuhnya oleh pihak penjajah untuk mencapaiagenda
mereka yang tersendiri, termasuk menyebarluaskan fahaman sekular
danmeminggirkan agama.Setelah negara mencapai kemerdekaan, institusi madrasah
(dikenali juga sebagai sekolahagama atau sekolah Arab) berterusan menghadapi
cabaran. Ini kerana Akta Pelajaran1961 (yang berasaskan kepada Laporan Razak
1956 dan Laporan Rahman Talib 1960),yang membawa perubahan besar dalam sistem
pendidikan kebangsaan, telahmemasukkan Pendidikan Agama Islam sebagai satu mata
pelajaran ke dalam kurikulumsekolah kerajaan. Sekaligus keadaan ini melemahkan
kedudukan sistem madrasah, lebihlebihlagi dasar pendidikan kebangsaan memberikan
gambaran bahawa prospek kerjayaatau jaminan ekonomi adalah lebih baik bagi
lulusan sekolah kerajaan berbanding denganlulusan madrasah (Mohd. Yunus Noor,
1990).
Kepentingan Pendidikan Agama Islam di sekolah-sekolah
kerajaan diberi penekanan lagiapabila ia diwajibkan ke atas semua murid Islam
dan dimasukkan ke dalam jadual wakturasmi sekolah pada tahun 1962, dengan masa
yang diperuntukkan ialah dua jamseminggu. Dari sudut kandungan kurikulumnya
pula, ia hampir serupa dengan apa yangdiamalkan di kebanyakan negara Islam.
Kurikulum mengandungi pengajian al-Qur’anyang merupakan komponen asas, di
samping hadis dan mata pelajaran tauhid, fiqah,akhlak, tulisan, tata bahasa
Arab, kesusasteraan dan sejarah. Sesungguhnya perlu ditegaskan bahawa
Pendidikan Agama Islam diadakan di sekolah kerajaan bagi menjamin100hala tuju
pendidikan Islam bukan mengenepikan sistem pondok dan madrasah atausekolah
agama. Demi pendidikan Islam, semua sistem pendidikan yang terlibatdengannya
ada kelebihan masing-masing dan patut dimanfaatkan oleh semua pihak.
Sepanjang pelaksanaan kurikulum Pendidikan Islam
(sebelumnya disebut PengetahuanAgama Islam), pemantauan tentang keberkesanan
mata pelajaran ini sentiasa diusahakan. Dapatan kajian itu terkandung dalam
Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji DasarPelajaran 1979, antaranya ialah:Mutu
pelajaran dan pembelajaran Pengetahuan Agama Islam di sekolahsekolahsekarang
ini belum lagi mencapai satu peringkat yang diharapkan(Perkara 129).Pendidikan
Agama Islam seperti yang dijalankan pada masa ini kurangmenitikberatkan
aspek-aspek amali sepertimana yang dijangka dandikehendaki (Perkara
348.3).Kurikulum Pendidikan Islam telah dipertingkatkan lagi apabila Kurikulum
Baru SekolahRendah (KBSR) diikuti dengan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah
(KBSM)diperkenalkan. Peningkatannya boleh dilihat dari segi status dan sukatan
pelajaranberbanding Kurikulum Lama Sekolah Menengah. Dalam KBSM, Pendidikan
Islamterdiri daripada Pendidikan Islam Teras dan Pendidikan Islam Elektif.
Pendidikan Islamsebagai mata pelajaran teras terbahagi pula kepada dua bidang
iaitu bidang Tilawah al-Qur’an yang menekankan aspek bacaan, hafazan ayat-ayat,
zikir dan doa serta kefahamanayat-ayat tertentu; dan bidang Ulum Syariah pula
menekankan aqidah, ibadah, sirah dantamadun Islam serta sifat dan cara hidup
Islam. Dari segi masa pengajaran danpembelajaran, Pendidikan Islam KBSM juga
memperlihatkan peningkatan iaitu bagiperingkat menengah rendah ialah 240 minit
atau enam kali seminggu. Bagi peringkatmenengah atas pula peruntukan masa ialah
160 minit atau empat kali seminggu.Sistem dan kurikulum pendidikan sentiasa
bersifat dinamik. Tiada kurikulum yangberkekalan. Ia sentiasa disemak dan
mengalami perubahan. Begitu juga halnya denganPendidikan Islam kerana pada 1996
keputusan telah dibuat untuk menyemak kurikulummata pelajaran itu. Sekali lagi,
pada tahun 1998 kurikulum Pendidikan Islam mengalamiperubahan demi mencapai
matlamat yang diinginkan semaksimum mungkin. Iadibahagikan kepada tiga komponen
iaitu pertama, Tilawah al-Qur’an yang menumpukankepada membaca dan menghafal
ayat-ayat al-Qur’an mengikut hukum tajwid, memahamipengertian, pengajaran dan
hikmat serta menghayatinya. Kedua, Ulum Syariah yangmenumpukan kepada
pemantapan aqidah, ibadah dan meneladani sirah Rasulullah s.a.w.serta Tamadun
Islam. Akhir sekali, Pendidikan Akhlak Islamiah yang berfokus kepadapembentukan
peribadi pelajar ke arah tingkah laku muslim mukmin melalui pengetahuandan
pemahaman tentang peraturan dan cara hidup muslim dalam hubungannya denganAllah
s.w.t, diri, keluarga, masyarakat, negara dan alam sekitar.Setelah kurikulum
Pendidikan Islam dilaksanakan selama tiga tahun, suatu semakansemula telah
dilakukan ke atas Pendidikan Akhlak Islamiah. Beberapa perubahan
telah101dilakukan yang melibatkan juga perubahan pada kandungan kurikulum
PendidikanAkhlak Islamiah dan kaedah penyampaiannya. Komponen itu kini
dinamakan sebagaiAdab dan Akhlak Islam (AAI) yang terdiri daripada enam bidang
pembelajaran yangmempunyai subbidang masing-masing. Dari sudut struktur,
pembentukan kandungandalam kurikulum AAI berteraskan kepada empat aspek
hubungan iaitu hubungan dengandiri sendiri, individu lain, alam sekitar dan
negara serta Rasul dan Pencipta (Allah).Manakala dari sudut kaedah
penyampaiannya, guru dikehendaki menerapkan nilai-nilaiakhlak Islam ketika
menerangkan adab dan amalannya dalam kehidupan pelajar. Gurugurudikehendaki
menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran yang berasaskanteknologi maklumat
dan komunikasi. Tegasnya, media elektronik dan komunikasi massatelah digunakan untuk
memajukan dan mengembangkan nilai dalam mata pelajaranPendidikan Islam. Ini
bertujuan meluaskan lagi pengetahuan dan kemahiran pelajarketika alam
persekolahan dan apabila kembali ke dalam masyarakat bagi mendepani
danmenangani arus globalisasi.Pengenalan komponen adab dan akhlak Islam dalam
kurikulum Pendidikan Islam pada2003 adalah merupakan suatu usaha untuk
mempertingkat dan mengemaskini lagipengajaran dan pembelajaran akhlak di
sekolah yang antara lainnya bagi mencapaimatlamat iaitu melahirkan pelajar yang
mempunyai ciri-ciri berikut iaitu mantap sertakukuh iman dan taqwa sebagai
benteng ketahanan diri, menguasai ilmu fardu ain danfardu kifayah, sebagai
pedoman dan amalan hidup, mengamalkan tuntutan fardu ain danfardu kifayah bagi
memenuhi tanggungjawab ibadah dan berakhlak mulia sebagaipelengkap diri dan
tonggak budaya (Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam
KBSM,2002).Berdasarkan ciri kandungan AAI dan matlamat Pendidikan Islam di
atas, adalah jelasbahawa selain mempelajari komponen lain dalam Pendidikan
Islam adalah diharapkanpengajaran AAI dapat membentuk pelajar yang mampu
mengharungi nilai-nilai luarmenerusi iman dan taqwa yang mantap, sebagaimana
dijelaskan adab dan akhlak jugaakan dapat mengawal diri daripada gejala
negatif” (Huraian Sukatan PelajaranPendidikan Islam KBSM, 2002). Ini bermakna
AAI mesti menjadi induk utama kepadanilai-nilai materialisme, sekularisme,
sainstisme dan sensateisme. Dengan penuhaltruisme ia perlu menggunakan
nilai-nilai yang telah diislamisasikan untukkesejahteraan masyarakat dan
persaudaraan atau manusia sejagat. Begitu juga diharapkanpelajar yang berakhlak
dan beradab boleh bertindak dalam semua keadaan denganberkesan.
Begitu juga, perlu ditegaskan bahawa penampilan diri
guru di sekolah memainkanperanan penting dalam menerapkan nilai-nilai akhlak
Islam. Dalam hal ini, guru ataupendidik perlu bertindak sebagai role model dan
mengamalkan nilai-nilai moral dan adabyang baik untuk diteladani oleh pelajar.
Sesungguhnya guru adalah pendakwah yangpaling berkesan.102Guru-guru juga perlu
untuk tidak hanya menceritakan ideological legend dalam Islamtetapi
membicarakan model kehidupan dalam dunia yang sebenar (living models in
reallife). Guru tidak hanya menyampaikan fakta dan pengetahuan tetapi
menajamkan maknakemanusiaan dan teknologi di kalangan pelajar agar dapat
menghadapi cabaran danmenangani zaman globalisasi dengan jayanya.
RUMUSAN DAN CADANGAN
Perbincangan di atas memperlihatkan peri pentingnya
pendidikan akhlak dalam sistempendidikan kebangsaan. Pendidikan Islam yang
secara langsung berperanan mendidikdan membentuk individu muslim yang berakhlak
dan beriman sentiasa mengalamiperubahan demi menambahbaik dan mempertingkat
keberkesanan dalam pendidikanakhlak dan moral pelajar.Walau apapun, yang
jelasnya pendidikan akhlak dan moral yang dilaksanakan perludikaitkan dengan
nilai Islam khususnya dan nilai agama amnya. Tanpa kaitan ini, insanyang bakal
dilahirkan pasti tidak mempunyai kekuatan rohani dan mudah dihanyutkanoleh arus
pemodenan yang bercanggah dengan prinsip Islam. Malah, mereka mudahputus asa
apabila berhadapan dengan sesuatu konflik dan masalah kerana tiada kawalanagama
yang memberi keyakinan tentang kekuasaan Allah s.w.t.Selain itu, pendidikan
akhlak perlu menekankan kepada aspek penghayatan pelajar bukanhanya mementingkan
aspek kognitif sahaja. Justeru itu, suatu langkah yang lebihmenyeluruh perlu
difikirkan dan diambil bagi menilai aspek penghayatan pelajar dari segiakhlak
dan moral. Suasana yang kondusif ke arah pembentukan akhlak dan moral yangbaik
perlu diwujudkan di sekolah, dalam keluarga dan masyarakat. Hanya dengansuasana
yang saling menyokong ini, pelajar-pelajar yang berakhlak dan bermoral
dapatdilahirkan.Di sekolah, selain pendidikan nilai Islam yang perennial,
pelajar hendaklah menghayatipendidikan sepanjang hayat, kehidupan kekeluargaan
yang padu, budaya danketamadunan Islam (Islam Hadhari), dan sebagainya. Perlu
juga diketengahkan psikologidan psikoterapi Islam termasuklah motivasi,
kaunseling dan penasihatan secara Islamdalam melengkapkan Pendidikan Islam.
Pendidikan Islam perlu bertindakbalas secaraproaktif dan kreatif terhadap
fenomena globalisasi. Ini melibatkan juga cara berfikir danijtihad umat Islam
pada masa kini dengan mengambil kira sebarang perubahan danpemodenan yang hadir
tanpa mengenepikan prinsip dan syariat Islam.Sesungguhnya kejayaan seseorang
pelajar bergantung kepada pencapaian akademik dankemuliaan akhlak dan moral.
Ukuran kejayaan seorang pelajar perlu diperjelaskan.Tumpuan hendaklah tidak
hanya kepada aspek akademik sahaja, bahkan juga kepadaaspek akhlak dan moral.
Akhirnya, demi menjayakan hasrat murni iaitu melahirkan insanyang cemerlang,
gemilang dan terbilang secara padu serta berilmu, beriman dan beramal,maka
penggembelingan usaha dan komitmen dari pelbagai pihak sangat diperlukan.Tanggungjawab
kedua-dua aspek dalam kehidupan iaitu amar makruf nahi mungkarperlu
dilaksanakan secara bersepadu dan berkesan.103
RUJUKAN:
Abdullah Ishak (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya
di Malaysia. Dewan Bahasa
dan Pustaka: Kuala Lumpur.Abu Abd. Allah Malik bin Anas
bin Malik bin Abi Amir bin Amru bin al-Harith (1951).Muwatta’ al-Imam Malik wa
Syarhuhu Tanwir al-Hawalik. Kaherah: Mustafi al Babi al-Halabi.
Ahmad Zahid Hamidi, (tt). Gelombang Globalisasi:
Menggarap Keampuhan Ummah di
Malaysia. Putrajaya: Yayasan Islam Hadhari Malaysia.
Al-Imam Ahmad bin Hanbal, (1991). Al-Musnad. Juzuk 3.
Kaherah: Dar al-Fikr.
Azmi Aziz and Shamsul A.B., (2004). The Religious, The
Plural, The Secular and The
Modern: A Brief Critical Survey on Islam in Malaysia.
Inter-Asia Cultural Studies, 5(3).
Ghazali Basri, (1991). Pendidikan Islam Dalam Sistem
Pendidikan Kebangsaan: Satu
Analisis. Jurnal Pendidikan Islam, Jilid 4, Disember.
Greenland, J. & Robinson, (1980). Problem of
Teaching Moral Values in a Changing
Society, International Review of Education, XXVI (2):
97-101.
Gross, M.L., (1999). Ethics Education and Physician
Morality. Journal of Social Science
& Medicine. 49: 329-342
Marwan Ibrahim al-Kaysi, (1997). Adab Sopan dan Budi
Pekerti Dalam Islam. (Terj.)
Hussin Salamon dan Mohd. Nasir Ripin. Skudai: Penerbit
Universiti Teknologi Malaysia.
Mohd. Kamal Hasan, (1987). Peranan Akhlak Dalam
Pendidikan. Jurnal Pendidikan
Islam. 8(3).
Mohd. Kamal Hasan, (2003) “Setting the Muslim Mindset in
Malaysia: Facing the
Challenges of Globalization.” International Seminar on
Islam and the Challenges of
Science and Technology in the 21st Century. Shah Alam:
Universiti Teknologi MARA.
Mohd. Yunus Noor, (1990), Seminar Kebangsaan Penilaian
Pelaksanaan KBSR, 21-25
Mei, Genting Highland: Institut Aminudin Baki.
Nucci, L., (1987). Synthesis of Research on Moral
Development. Educational Leadership.
February, 89-92.
Roberts, K.A., (1995). Religion in Sociological
Perspective. USA: Wadsworth Publishing
Company.
104
Rosnani Hashim, (2001). Kurikulum Pendidikan Daripada
Perspektif Islam Dalam
Konteks Pendidikan di Malaysia. Jurnal Pendidikan Islam,
November, 9(4).
Sahih Bukhary, (1981). Surabaya: Penerbit Toko Kitab
“Al-Asriyah”.
Sahih Muslim, (2003). (Terjemahan oleh Ma’mur Daud). Singapura:
Darel Fajr
Publishing House.
Tunku Sarah Tunku Mohd. Jiwa, (1997). Pembinaan Model
Penerapan Nilai di dalam
Pengajaran di Institut Pengajian Tinggi (IPT). Tesis
Ph.D., Bangi: Universiti
Kebangsaan Malaysia.
Yusof al-Qardhawi, (2001). Islam dan Globalisasi Dunia.
(Terjemahan). Jakarta: Pustaka
al-Kauthar.
No comments:
Post a Comment